Tuesday, 22 July 2008

Taman Safari Indonesia, Bogor

Sampai sahaja di Jakarta langsung ke Bogor yang mengambil masa lebih kurang 2 jam perjalanan. Masuk dan pandu dengan kenderaan sendiri untuk mengelilingi kawasan safari,kita boleh lihat habitat haiwan yang jinak, separa jinak dan langsung tidak jinak dengan lebih jelas yang cuma cermin kenderaan menjadi penghalang antara kita dan haiwan tersebut.Setiap kumpulan haiwan akan terbahagi dalam kawasan yang berlainan kategori,setiapnya harus melalui pagar yang bermenara bagi memantau keadaan.Yang pastinya kita akan dapat pengalaman yang baru dan lebih bermakna.
Photobucket
Sang singa termenung mengenangkan masa depan.
Photobucket
Sang singa yang pemalu sambil nak tunjuk rambut yang di milikinya.
Photobucket
Sang belang yang tampak sopan, kesejukkan selepas hujan reda.
Photobucket
Unta yang kesepian.
Photobucket
Satu jenis kumpulan berlainan spesis sedang berkongsi makanan.
Photobucket
Orang Utan yang sedang berteduh dari hujan.
Photobucket
Zirafah sedang memerhatikan tetamu dari kediamannya.
Photobucket
Tanduk yang digunakan sebagai pertahanan diri.
Photobucket
Beruang Matahari yang sedang berlegar-legar.
Photobucket
Satu kumpulan dengan Orang Utan, sedang berehat.
Photobucket
Sang badak yang berselindung diantara kawanan rusa.
Photobucket
Gajah sedang menjalankan aktiviti rendam kaki.
Photobucket
Badak sumbu yang sedang mengekori kenderaan HB.
Photobucket
Kuda Belang yang berusaha untuk mendapatkan carrot daripada tetamu dari dalam kenderaan.

5 comments:

kaklia said...

seronok nyer ek...akak suka pegi zoo tgk haiwan...yg paling akak suka tgk is orang utan....so kuteeee....ralit tgk tingkah laku dorang nih...

Zue said...

waarrrgghhhh... semua menatang hang tangkap pic ek... napa hang x naik atas badak sumbu tuh balang?..hahahaha.. lagi syok kalu dpt tengok..hahahaha.... Singa tuh betina ke jantan?.. hang tilik x balang?..kui..kui..kuii

kaklia said...

mau patah riuk tulang badak sumbu tu kalo balang naik atas....wakakakakaka....cabuttttttttt.....

HuluBalang said...

HB pun suka p zoo,melihat gelagat haiwan dan menambahkan pengetahuan.

*Kat Zoo Ayer Keroh Melaka- Org Utan dan Gajah terlatih dan jinak.Selalu digunakan untuk penggambaran.
*Nampak sangat tulang Badak Sumbu itu tak cukup kalsium, tulang rapuh.
Selalu HB naik atas Burung Unta beratus-ratus kilometer tiada masalah pun :)

HuluBalang said...

Bukan semua NTY, ada yang tak tertangkap.Ada gak hajat nak naik atas Badak Sumbu itu tapi apakan daya
pelawat tidak dbenarkan keluar dari kenderaan.Sang singa itu betina kot sbb macam malu-malu saja bila nak snap pic :)

*Tilik dalam mangkuk jamban ke? hehe