Tuesday, 5 August 2008

Selangor Darul Ehsan

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Empangan Batu, Ulu Yam

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Hutan Lipur Sungai Sendat di Hulu Selangor yang sedang dalam proses membaikpulih dan membina kemudaham awam.Kawasan riadah ini agak jauh dari jalan besar dan harus melalui perkampungan orang cina.Semoga langkah memulihara akan kembali menceriakan suasana yang lesu kini.









11 comments:

kaklia said...

balang...sg sendat dgn sg ulu yam tuh dekat2 ke....sg ulu yam tu akak penah lah pegi...mmg lah cantik dan sejuk, tapi tempat tu kotor dan tak berjaga. sayang seribu kali sayang....huhuhu...lg satu toilet dan tempat persalinan tersgt lah daif nyer...nasib baik akak tak mandi masa tu...kalu tak mau akak nangis meraung2 kat dlm tempat salin tuh...hehehe....balang tlg komplen kat jabatan yg berkaitan ye...

HuluBalang said...

Hutan Lipur Sg Sendat ini agak jauh daripada Hutan Lipur Sungai Tua yakni Sg Ulu Yam yang ada P1, P2 dan P3.Kiranya lepas P3 terus sehingga penghujung jalan simpang tiga yang menuju ke Genting atau Pekan Ulu Yam Lama.Itulah masalah negara Malaysia,banyak lokasi riadah yang menarik dan berpontesi tinggi untuk diketengahkan kepada peringkat antarabangsa tetapi dari segi penyenggelaraan, memelihara dan memulihara berada ditahap yang sangat minima.Faktor mentaliti kelas ketiga orang ramai dan pihak berwajib yang tidak peka juga menyumbang dalam masalah ini.

*Tapi P1 dengan P2 la nie macam terjaga dan kena bayar untuk parking.

kaklia said...

tu diaaa...panjang lebar penerangan dari en. balang pemandu felancong...hehehe....lagi sekali nak ckp...apa nak jadi lah dgn malaysia nih kan...

Zue said...

Sungai Sendat? awat lagu tu nama nyer ek... saya tatau la kat mana ni.. yg saya tau..ulu yam jerk...hang p situ wat pe balang?.. shooting drama ke?..hehe... Tapi cantek gak ek... batu sungai tuh..mcm yg kak lia cakap.. toilet mana2 tmpt mandi2 ni sure kotor...mak x lalu arr...adeiiii... Tapikan balang.. tmpt2 mcm ni la byk tayangan wayang free.. masuk sekali dpt tengok wayang kulit...ahakzzz...

kaklia said...

aku dah lama tak tgk wayang kulit...ada ek zue kat tempat lagu tuh....mesti sendat kan...wakakaka..

HuluBalang said...

Kak Lia- Itu sekadar luahan perasaan sebagai rakyat Malaysia.Kadang2 kemudahan awam dan lokasi berada didalam kelas pertama tapi orang yang menikmati dan menggunakannya masih dalam kelas ketiga.Sepatutnya pihak berwajib dan orang awam bersatu padu dalam proses memelihara dan memulihara khanazah alam yang tiada nilainya.

*Wayang Kulit memang kena sendat ke? hehe

HuluBalang said...

NTY- Hang ingat HB p edit ke papan tanda itu? Hehe, Sbb itu HB bubuh dalam blog ini supaya hang taw :)
Buat iklan Panasonic la,bab tandas mmg tidak dinafikan.Tempat ini akan lebih menarik selepas proses baikpulih dilakukan buat masa ini.
Ada ke wayang kulit? HB tak pernah lihat atau nampak persembahan itu dilakukan dikawasan riadah..Hehe, ker hang yang selalu skodeng??

Zue said...

hehehe.. ada la balangg.. :D
KAK LIA.. mesti ada kesah sebab pa nama sg tu sendat ek... misterizzzzz......huhuhuhu

alwayz jliter said...

sungai iteew bernama sungai sendat kerana apabila orang bermandi manda di dalam sungai ituew beberapa bahagian di tubuh badan akan menjadi kecut ( tindakbalas semula jadi bila terendam lama dalam air ). air sungai ini sgt lah sejok maka kekecutan atau kesendatan yg berlaku adalah lebih impaknya berbanding sungai2 yang lain. sekian.

alwayz jliter said...

tambahan dari komentar yg diatas: MAKLUMAN SUNGAI INI TIADA KENE MENGENA DGN FASHA SENDAT! SEKIAN.

HuluBalang said...

Kak Jilter - Terima Kasih diatas komentar yang diberikan, cukup berilmiah lagi padat.
Untuk NTY, Misteri nama Sg Sendat telahpun terungkai dengan komentar Kak Jilter selaku Biro Pengawasan Suhu,TakatDidih dan Impak Semulajadi Air Sungai Malaysia.

*Ingatkan Fasha yang memotong riben tanda perasmian nama Sg Sendat :)